Frågor och svar

Vanliga frågor vi får

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som ställs om Bilia Outlet och våra tjänster. 
Skulle din fråga inte vara med är du välkommen att mejla oss på bilia.nu@bilia.se så återkommer vi till dig så snart vi kan. 

Vanliga frågor och svar

Vad kostar det att värdera bilen hos er?

Tjänsten är helt gratis och icke bindande. Om du inte är nöjd med priset kan du välja att tacka nej.

Vad behöver jag ta fram i förväg om min bil?

Du behöver endast uppge registreringsnumret och miltalet. Utifrån de uppgifterna får vi fram det vi behöver veta från Transportstyrelsen och biltillverkaren.
När får jag svar på min förfrågan?

Du har ett svar från oss inom 24 timmer eller nästkommande vardag.
Hur bedömer Bilia bilens värde?

Vi har ett team med inköpare som har en bred kunskap och värderar alla typer av bilar oavsett märke.

I vår bedömning av bilen utgår vi från:
  • Allmänt skick såsom rost, repor, kvalitén på fälgarna och däcken
  • Genomsnittlig körsträcka
  • Utrustningsnivå
  • Hur marknadens efterfråga ser ut
  • Fordons- och besiktningshistorik
Behöver jag tvätta bilen innan jag lämnar över den?

Det behöver du inte tänka på. Vi tar hand bilen och rengör den innan försäljning.
Måste jag komma in med bilen?

Nej, du väljer själv om du vill lämna bilen till en av våra anläggningar eller om du vill att vi ska hämta upp bilen hos dig.
Hur går en bilauktion till?
Vi besvarar de vanligaste frågorna och förklarar begreppen vid budgivning och våra bilauktioner. Läs mer här.
Kan man lita på att ingen trissar upp priset hos er?

Ja, vi har ingen som bevakar bilauktionen och lägger in "spökbud" för att få upp priset. Vi garanterar att det är en seriös och öppen budgivning. Du ser alltid dina konkurrenters unika användarnamn i budhistoriken.

Säljer ni för privatpersoner?

Ja, vi säljer även fordon från privatpersoner.

Läs mer om hur försäljning med oss går till här. 

Byter ni in bilar?

Ja, vi tar emot din inbytesbil som en delbetalning av ett bilköp. Kontakta oss om du vill ha den värderad innan bilauktionen.

Är priser angivna inklusive moms?

Ja, alla priser hos oss är inklusive moms om inget annat anges under objektet.

Hur vet jag i vilket skick bilarna är i?

Till varje bil finns ett testprotokoll. Det beskriver bilens skick gällande funktioner, utseende och slitage. Testprotokollet finns under fliken Bilens skick. Det är viktigt att du läser detta för att skapa dig en uppfattning av bilen. 

Jag har ingen e-postadress, vad gör jag då?

Detta är ett krav för att kunna buda på våra bilauktioner och för att vi ska kunna kommunicera med dig som budgivare digitalt. 

När jag läser bilarnas testprotokoll tycker jag att många bilar har ovanligt mycket skador på karossen?

De flesta av bilarna vi förmedlar är i normalt skick. Vi vet av erfarenhet att de flesta som kommer hit och tittar på bilarna blir positivt överraskade. När vi beskriver bilarna försöker vi få med all information. Vi vet också att de flesta som köper en begagnad bil accepterar att det finns några dörruppslag eller små repor på bilen. Det viktiga är att det inte drar ner helhetsintrycket.

I vårt testprotokoll använder vi begreppen Normal, Under normal samt Över normal vilket ska ge en ungefärlig bild av hur bilen ser ut. Om vi skriver Normal, ser bilen bra ut i förhållande till hur gammal den är samt hur många mil den har gått, men då kan det också finnas några små märken/repor på bilen. Polerbara märken eller repor tas inte upp i testen.

Görs bilarna i ordning innan ni säljer dem?

När bilarna kommer från våra uppdragsgivare görs en lätt rekonditionering. Vi tvättar bilen in- och utvändigt samt dammsuger bilen i kupé- och bagageutrymme. I första hand gör vi så här för att kunna göra en så korrekt bedömning av bilen som möjligt. Efter detta testas och provkörs bilen.